PC FrÄgan
Denna gÄng tittar vi pÄ en riktig raritet!
Att Stugan var en verklig milstolpe i den svenska spelindustrin kÀnner sÀkert mÄnga till. Men det Àr nog inte lika kÀnt att upphovsmÀnnen - Kimmo Eriksson, Olle E. Johansson, och Viggo Kann - sedan gjorde ytterligare ett spel. Ett frÄgesportspel vid namn PC FrÄgan.
Spelets frÄgor bestÄr av cirka 1000 frÄgor i olika kategorier. Tröttnar man pÄ frÄgorna kan man dessutom författa egna. Man kan spela sjÀlv eller upp till 4 personer.
Det finns inte sÄ mycket information om detta spel pÄ nÀtet över huvud taget. Jag provade dÀrför att maila personerna som har gjort det, och fick svar! Olle berÀttar:
Hur kommer det sig att ni gjorde PC FrÄgan? Kan du berÀtta kort om bakgrunden?
Jag kommer inte riktigt ihÄg vad som var den drivande faktorn, om det var pengabegÀr eller nÄgot annat, men vi hade ju i varje fall lyckats göra ett spel och Pagina var sugna pÄ att göra nÄgot tillsammans med oss.
Gjorde ni fler spel tillsammans, och vem publicerade isÄfall?
Vi gjorde massor av spel i grupp och en och en under den hÀr tiden. Men dom enda kommersiella var Stugan och FrÄgan.
Sedan berÀttar Olle lite mer om spelet:
NĂ„gra saker som poppar upp i minnet:
FrÄgan skrevs i C - Stugan var ju en enorm basic-kod
Vi hade problem med att fÄ 1000 frÄgor att rymmas pÄ en diskett, som var begrÀnsningen. Sedan ville vi ju ocksÄ dölja frÄgor och svar. Viggo och jag utvecklade en komprimeringsmetod efter mÄnga och lÄnga diskussioner. NÀr jag mÄnga Är senare lÀrde mig hur ZIP-filer fungerar var det ganska mycket samma sak.
Vi skrev frÄgan med ett Curses-bibliotek för att kunna köra ocksÄ pÄ Unix-system. Vet inte om vi nÄgonsin testade, men möjligheten fanns dÀr.
Att skriva 1000 frÄgor i olika Àmnen visade sig vara mer arbetskrÀvande Àn vi trodde. Det var mÄnga kompisar som fick mutmiddagar och fika för att hjÀlpa till.
Det var vÀldigt roligt, kanske den roligaste biten. Vi alla Àr ju - eller lÄtsas vara - allvetare sÄ av allt arbete med FrÄgan Àr det delen jag kommer ihÄg bÀst.
Historien i Stugan skapades ju parallellt med koden, den skrevs aldrig separat och jobbades fram interaktivt. FrÄgan var ett annorlunda projekt.
HĂ€lsningar /Olle
Scannad bruksanvisning till spelet finns hÀr.