Skillnader mellan MONOP24 och MONOPOL ===================================== Det var egentligen meningen att beskriva de utvecklingssteg som MONOPOL har passerat sedan David Addisons MONOPOLY kom hit. Men eftersom i stort sett allt har ändrats så redogör jag här bara för den senaste versionens funktioner. MONOP24 är även avsett för de spelare som vill kunna styra spelet själva, och inte bara svara på förslag från datorn. Dessutom har en hel del nya rutiner lagts in i programmet. Två småsaker är rättade: 1) Fel behandling av CHANS/ALLNÄNNING- kortet "Slipper ut ur fängelset", genom att en variabel, "korttyp&", nollställdes i fel läge. 2) Beräkningen av återköpsvärdet av byggnader var fel - blev 500 kr på alla tomterna. Menysystemet är utökat (om man vill). - Man väljer nu själv när man vill bygga, lösa ut intecknade tomter och inteckna nya, t ex för att kunna bygga fler hus. - Så snart som man har mer än en tomt att välja på, så får man själv visa vilken som skall behandlas. Musen behöver nu bara användas till att peka på tomter med, men givetvis kan man använda den precis som förut. Annars gäller: - Vid menyval kan man ge en siffra. Man väljer då detta alternativ. Det översta är nr 1 och så vidare. Mellanslag väljer det nedersta, som normalt är "Spela". - "Fortsätt" kvittas med tangent. - "JA NEJ" kan besvaras med j/n. Addendum för version 2.1 1991-05-10: - Bugg rättad: Kunde inte välja EN spelare, blev ändå 2 (fel index). - Även färgversionen har nu tomtpriser och korta namn på tomterna. - Båda spelplanerna lite uppsnyggade. Addendum för version 2.2 1991-05-25: - Båda MONOPOL-versionerna nu i samma program. Man väljer om man vill ha datorhjälp eller spela "själv". - Man kan nu välja hur länge datorn skall vänta mellan texterna. Addendum för version 2.3 1991-06-01: - Spelplanerna är omritade så att de nu är helt symmetriska. Även färg- versionen är nu i DEGAS-format. - Serviceprogrammen för bilder har nu slagits ihop till ett program. Addendum för version 2.4 1991-06-09: - Kan nu spara upp till 6 olika positioner. Sedan kan man fortsätta men få olika slumptal varje gång. ======================================= Översättarens vedermödor ... Eftersom jag är en gammal MONOPOL-freak blev jag glad när jag 1987 hittade MONOPOLY.ARC på ett BBS. Tyvärr saknades sourcen. Jag slet med ST-DOCTOR och lyckades få en något försvenskad version (texter, gatunamn etc etc) men tyvärr kunde jag inte ändra dollar till kronor. Dessutom var inte CHANS och ALLMÄNNING samma som i mitt svenska spel. En del irriterande buggar fanns (t ex måste man ha pengar på EXTRASKATT annars förlorade man, oavsett hur många tomter man hade!) Men 1990 lyckades jag hitta en version där sourcen (gammal GFA) var bifogad. Vilken lycka! Nu skulle här översättas! Tyvärr visade det sig hart när omöjligt att följa kodningen, som var en skön röra av huvudprogram och insprängda subrutiner här och där i koden. Eftersom ursprunget tydligen var någon sorts "standard" BASIC fanns ej heller procedurer med parametrar, utan en stor del av programmet bestod i att spara undan en variabel, sedan flytta en annan variabel dit, utföra en GOSUB och slutligen återställa variabeln. Detta eftersom subrutinen hade denna variabel som input. I en hel del subrutiner råkade man dessutom förstöra variabler (inget LOCAL) som sedan glatt användes i huvudprogrammet igen. Det blev alltså något av ett hästjobb att försöka räta ut koden och få lite stil på programmet. Det har tagit nästan en månad med några timmars jobb per dag, men nu tror jag att det är (någorlunda) rätt. Dessutom låg all grafik som en massa små BLOAD-filer i PUT-format vilket gjorde att jag inte kunde översätta grafiken. Jag skrev därför ett hjälp- program som läste in .PUT-filerna och lade ut dem på skärmen så att denna kunde sparas i hanterbart format, och ett för att läsa in bilderna och återskapa .PUT-filerna. Jag passade även på att anpassa spelet för monoskärm eftersom jag råkar ha en sådan och gillar den. Då blev det 30 filer till att hålla reda på... För att få en bättre filorganisation samlade jag all grafik i en enda stor fil (en per upplösning). Där ligger data enligt: 2 bytes "n", antal "lika" [ MKI$(antal) ] 2 bytes "m", storleken av varje "lika" bild [ MKI$(storlek) ] n*m bytes : De "n" "lika" bilderna. 2 bytes : "n" för nästa bildtyp .. etc .. Detta snabbade upp inladdningen av spelet så att jag måste lägga in ett "fortsätt" för att man skulle få tid att läsa introduktionen (speciellt för hårddiskägare). Grafikfilerna skall nu ligga i samma mapp som MONOPOL.PRG för att programmet skall hitta dem. En annan irriterande egenskap hos originalet var att man måste flytta musen till "PLAY"-knappen när det var ens egen tur. Jag har nu ändrat så att man inte behöver göra detta - så snart man klickar lägre ner än det sista valet på menyn anses man ha valt det sista alternativet. Jag har åstadkommit ett program som trots utvidgningen till mono är ungefär lika stort som originalet. Sourcen är 3400 rader i stället för ungefär 4000 och innehåller ändå en hel del tomrader ... och nu har jag gjort det mesta LOCAL och använder 16-bit integers. Om någon undrar varför maskinkodsbiten har blivit större så är det för att jag nu sparar/återställer registren i m/c i stället för att lita till någon kompilatoroption. Jag har delat upp programmen i två olika arkivfiler: MONOP24.LZH - innehåller .PRG och .DAT (för att spela MONOPOL) MONOP24S.LZH - innehåller source och program för att konvertera mellan data- och grafikfiler samt för att kika på datafilerna (PICCNV24). Om man vill bearbeta bilderna så kör man PICCNV24 och väljer "till .PI1" resp. "till .PI3" för mono. Det måste vara cirka 100k fritt på disketten för att få plats med de tre bilderna. Märk att spelet i Sverige är copyright AB ALGA (vilket jag också har noterat på introduktionsbilden). Cheers ..... Rolf-Eric Andersson ======================================= Originaldokumentationen för MONOPOL (amerikansk version): -------- MONOPOLY.DOC ----------------- MONOPOLY.DOC - Doc. for MONOPOLY.ARC & usage of MONOPOLY.PRG MONOPOLY.PRG is a compiled GFA BASIC program that can be directly executed from the desktop. It requires the system to be in low resolution mode. All of the other files in MONOPOLY.ARC except MONOPOLY.BAS are data files required by the program. These files may be put into a folder named MONOFILE for ease of use. MONOPOLY.BAS is GFA BASIC source code that was compiled into MONOPOLY.PRG It was written by David Addison in True BASIC on an Amiga and converted by him into GFA BASIC for the Atari ST. The program and GFA BASIC source are in the Public Domain, and are not to be sold, especially because Monopoly is of course a Trademark of Parker Brothers. Enjoy! ------------ README.TXT --------------- This game of MONOPOLY is free to everyone from David Addison and I.B.Computers 1519 S.W. Marlow Ave. Portland, Or. 97225 Phone: (503) 297-8425. Please enjoy. ry our BBS call (503) 292-1321 24hrs. a day. 300/1200/2400 BAUD. We Specialize in ATARI products 8 bit and ST. We have over 1000 8 bit software titles, and 500 ST titles. ---------------------------------------