Sky Cat

Nu skall vi titta på ett spel som heter Sky Cat. Det är utvecklat av ryska Alex Software och Gamos, översatt och paketerat av SPCS.

SkyCat

Det är ett pusselspel där man förstöra rymdskrot på varje nivå. Rymdskeppet man manövrerar är utrustat med en magnet för att flytta på saker, och ett vapen för att skjuta sönder skrot. Jag tycker det påminner en hel del om Sokoban, fast förstås med några fler moment.

Ett ganska piffigt spel med tjusig EGA-grafik och frän PC speaker-musik.

SkyCat SkyCat SkyCat

Sveriges genvägar

Vägguide var inte SPCS första försök till ett ruttplaneringsprogram. Sveriges Genvägar gör ungefär samma sak, fast i en mer blygsamt rudimentär skepnad.

Programmet utkom 1991.

Genvägar Genvägar Genvägar Genvägar

Man kan optimera körvägen att antingen ta den snabbaste eller kortaste rutten. När man har gjort det vill man förmodligen skriva ut sin rutt på papper, något som programmet naturligtvis har stöd för.

Genvägar

Universal Auto Atlas

Denna gång tittar vi på ett ganska avancerat program för ruttplanering. Universal Auto Atlas framtogs av Nya Internationella Idéer i Borås och Internationell Teknisk Utveckling i Ängelholm (Magnus Elvingson och Wolf Sturm).

Med tanke på att det utkom 1997 var det en aning ovanligt att det kom till MS-DOS.

Men programmet känns rätt kvickt och detalrikedomen är ändå god tack vare att mjukvaran kör i upplösningen 640x480 eller 800x600.

Auto Atlas

Universal Auto Atlas har en riktigt trevlig funktion för att ruttplanera. Man väljer start, mellanstopp och slutdestination. Sedan kan man välja olika strategier, t.ex om man vill prioritera motorväg eller om man kan åka färja. På kartan ser man sen den optimala rutten, och man kan få ut textanvisningar för utskrift.

Auto Atlas

Spontant känns det snäppet vassare än SPCS Vägguide där ju ruttningen primärt var en lista med väganvisningar.

Auto Atlas

Postnummerkatalogen 1996

Vi har ju tidigare kikat på Mac-versionen av Postens programvara för att söka postnummer på ett digitalt manér.

Postnummerkatalogen 1996

Tack vare en läsare kan vi nu kika på hur MS-DOS versionen såg ut.

Postnummerkatalogen 1996

Ungefär identisk, fast textbaserat då.

Postnummerkatalogen 1996

Tack till Christoffer Alm!

PC Frågan

Denna gång tittar vi på en riktig raritet!

Att Stugan var en verklig milstolpe i den svenska spelindustrin känner säkert många till. Men det är nog inte lika känt att upphovsmännen - Kimmo Eriksson, Olle E. Johansson, och Viggo Kann - sedan gjorde ytterligare ett spel. Ett frågesportspel vid namn PC Frågan.

PC-frågan

Spelets frågor består av cirka 1000 frågor i olika kategorier. Tröttnar man på frågorna kan man dessutom författa egna. Man kan spela själv eller upp till 4 personer.

PC-frågan diskett

Det finns inte så mycket information om detta spel på nätet över huvud taget. Jag provade därför att maila personerna som har gjort det, och fick svar! Olle berättar:

Hur kommer det sig att ni gjorde PC Frågan? Kan du berätta kort om bakgrunden?

Jag kommer inte riktigt ihåg vad som var den drivande faktorn, om det var pengabegär eller något annat, men vi hade ju i varje fall lyckats göra ett spel och Pagina var sugna på att göra något tillsammans med oss.

Gjorde ni fler spel tillsammans, och vem publicerade isåfall?

Vi gjorde massor av spel i grupp och en och en under den här tiden. Men dom enda kommersiella var Stugan och Frågan.

Sedan berättar Olle lite mer om spelet:

Några saker som poppar upp i minnet:

Frågan skrevs i C - Stugan var ju en enorm basic-kod

Vi hade problem med att få 1000 frågor att rymmas på en diskett, som var begränsningen. Sedan ville vi ju också dölja frågor och svar. Viggo och jag utvecklade en komprimeringsmetod efter många och långa diskussioner. När jag många år senare lärde mig hur ZIP-filer fungerar var det ganska mycket samma sak. Vi skrev frågan med ett Curses-bibliotek för att kunna köra också på Unix-system. Vet inte om vi någonsin testade, men möjligheten fanns där.

Att skriva 1000 frågor i olika ämnen visade sig vara mer arbetskrävande än vi trodde. Det var många kompisar som fick mutmiddagar och fika för att hjälpa till. Det var väldigt roligt, kanske den roligaste biten. Vi alla är ju - eller låtsas vara - allvetare så av allt arbete med Frågan är det delen jag kommer ihåg bäst.

Historien i Stugan skapades ju parallellt med koden, den skrevs aldrig separat och jobbades fram interaktivt. Frågan var ett annorlunda projekt.

Hälsningar /Olle

PC-frågan diskett

Scannad bruksanvisning till spelet finns här.

Matte Lek & Lär 4

Edutainment var stort i de svenska skolorna på 90-talet. En spelare i denna arenan var israeliska Topsoft, som översatte och distribuerade sina titlar i Sverige. Titeln ifråga är ett matematikprogram riktat till åldrarna 10-12 år.

Matte Matte

Med spelet följer en kort handledning:

Matte

Lägg märke till kommentarerna om att DISKCOPY kan förstöra disketten.

Mer

En egenhet med spelet är alltså att man måste ha disketten i för att spela, trots att man kan installera till C:.

Normalt sett hade jag lagt in ett par skärmdumpar här. Men när jag skulle starta spelet fick jag efter ett par BRÖÖÖÖÖL-BRÖÖÖÖÖL-CHUGG-ljud upp några klagomål från MS-DOS att disketten inte går att läsa.

Kanske var mitt det sista exemplaret av detta spel?

Ja, så kan det gå.

Mer Climbing Adventure

Under en period på 90-talet utvecklades ett gäng reklamspel i Sverige. Mer Climbing Adventure från 1995 måste vara ett av de första. Spelet går ut på att man ska hjälpa klättraren att klättra upp för Mt. Guano Det går på tid och man får se till att flytta händerna och fötterna till lämpliga ställen, så att han inte ramlar ner.

Mer Mer

Spelet är gjort av Parsec, numera Digital Ink, och enligt deras sida så kunde man vinna en resa till London om man var först att klara spelet. Småkul spel med en del rätt snygg grafik, och finns fortfarande att ladda ned.

Mer

Tack till Pär för tipset.

Stugan

Ett givet inlägg på denna blogg blir naturligtvis om Stugan, ett textäventyr som handlar utspelar sig i en stuga någonstans i Småland.

Stugan var nog ett av de tidigaste svenska spel som många minns. Det utvecklades redan på sent 70-tal för en stordator men 1986 fick Växjö-baserade SPCS nys om spelet och började sälja en version för MS-DOS. Från spelets Wikipedia-artikel:

Den första versionen av Stugan skrevs 1977-78 av bröderna Kimmo och Viggo Eriksson samt deras kamrat Olle E Johansson, när författarna var 10, 12 respektive 14 år gamla. Spelet skrevs i BASIC på stordatorn Oden på Stockholms datamaskinscentral för forskning och högre utbildning, QZ. Genom QZ hade de unga författarna kommit i kontakt med stordatorspelet Adventure, som kom ut 1975 och snarast skapade spelgenren textäventyr.

Cheops Pyramid

Från Alega Skolmaterial kom denna edutainment-titel för MS-DOS som installerades på många högstadier landet runt på 90-talet.

Cheops Pyramid säljs fortfarande i en nyare tappning för Windows XP och uppåt här.