Monopol

En PD-version av brädspelet Monopol för Atari ST, skrivet i GFA Basic. Ursprungligen skrivet av David Addison men sedan översatt och ganska rejält modifierat av Rolf-Eric Andersson.

Bland annat så utökade Rolf-Eric spelet att fungera även i det monokroma högupplösta grafikläget.

Readme-filen innehåller en ganska intressant berättelse om hans ändringar, ett utdrag:

Översättarens vedermödor ...
=======================================

Eftersom jag är en gammal MONOPOL-freak blev jag glad när jag 1987
hittade MONOPOLY.ARC på ett BBS.  Tyvärr saknades sourcen.  Jag slet
med ST-DOCTOR och lyckades få en något försvenskad version (texter,
gatunamn etc etc) men tyvärr kunde jag inte ändra dollar till
kronor.  Dessutom var inte CHANS och ALLMÄNNING samma som i mitt
svenska spel.  En del irriterande buggar fanns (t ex måste man ha
pengar på EXTRASKATT annars förlorade man, oavsett hur många tomter
man hade!)

Men 1990 lyckades jag hitta en version där sourcen (gammal GFA) var
bifogad. Vilken lycka! Nu skulle här översättas! Tyvärr visade det
sig hart när omöjligt att följa kodningen, som var en skön röra av
huvudprogram och insprängda subrutiner här och där i koden. Eftersom
ursprunget tydligen var någon sorts "standard" BASIC fanns ej heller
procedurer med parametrar, utan en stor del av programmet bestod i
att spara undan en variabel, sedan flytta en annan variabel dit,
utföra en GOSUB och slutligen återställa variabeln. Detta eftersom
subrutinen hade denna variabel som input.  I en hel del subrutiner
råkade man dessutom förstöra variabler (inget LOCAL) som sedan glatt
användes i huvudprogrammet igen. Det blev alltså något av ett
hästjobb att försöka räta ut koden och få lite stil på programmet.
Det har tagit nästan en månad med några timmars jobb per dag, men nu
tror jag att det är (någorlunda) rätt.