Kors & Tvärs

Nu var det länge sedan jag tittade på Amigaprogram. Kors & Tvärs är ett korsordsprogram gjort av Jens Gustavsson för SPAB. Med det kan man både lösa och skapa egna korsord.

Programmet är tänkt för skolbarn i åldrarna 9-15 år. Ledtrådarna kan vara traditionella synonymer, men det går också att lägga in bilder.

Ett välsnickrat Amigaprogram med stöd för hårddisk och det finns till och med musik när man spelar. Man kan också och med starta det i "låst läge" ifall man nu vill skicka ett klurigt korsord till en kompis, utan att de ska kunna fuska.

Det följer med endast ett demonstrationskorsord, möjligen hade man väl kunnat önska sig flera. Men tanken var väl just att barn i skolan skulle använda detta för att skapa egna, kanske som en svenskauppgift.

För ett par år sedan så kontaktade Jens mig för att han hade sett min artikel om Körkortsprogrammet. Då passade jag på att fråga honom om han visste några andra SPAB-titlar. Det visade sig att han hade kvar några av de spel han jobbat på. Kors & Tvärs är en av dessa titlar.

Kors & Tvärs var för mig en fantastisk övning i att skapa en hel applikation från ax till limpa. Det var också det första större programmet jag programmerat i C. Jag pluggade datavetenskap och hade just fått lära mig om abstrakta datatyper och fick tillfälle att applicera kunskaperna. Jag lärde mig massor. Men som programidé och försäljningsmässigt var det ju katastrof.

Stort tack till Jens Gustavsson för utlåning av programmet och bakgrundsinformationen!

De4räknesätten

De4räknesätten är ett enklare matematikprogram för Amigan.

Man kan öva på de fyra räknesätten var för sig, eller i blandad form. När man är klar med momenten som går på tid, får man en summering av sitt resultat.

Mycket mer spännande än så är det inte.

Efter att ha rotat lite i programmets binär upptäckte jag att upphovsmannen verkar vara en "S E Elfgren". En inte helt otänkbar gissning är att det är gjort i Amiga Basic.

Tack till lisardman för tipset!

Kunskaps Slottet

Redan i den särskrivna1 titeln ser vi att vi har en riktig kvalitetstitel att vänta.

Henrik Borg och Elevdata i Malmö levererar här en charmig edutainment-titel för Amiga, med klar inspiration från Dungeon Master. Istället för vapen besegrar man sina fiender med kunskap och allmänbildning!

Spelaren navigerar sig fram i labyrintliknande grottor, och stöter allt som oftast på dörrar för att komma in i olika rum. För att öppna dörrarna måste man svara rätt på frågorna. Sedan är det en drake som vaktar slutet på varje nivå, och för att komma förbi den ska man svara tre rätt i rad.

Man kan skönja spelets ålder i frågor som t.ex att 90 000 är numret till SOS Alarm. Upphovsmannens förmodade rötter i Skåne visar sig i formuleringar som "där är".

Programmet inkluderar en editor där man kan skriva egna frågor, eller smygkolla på facit.

Omslagets baksida med beskrivning finns här.

Scannad manual hittar du här.

Fryguy tipsade mig om Kunskaps Slottet och stod även för foton av omslag/manual. Tack så mycket för det!

  1. Det tog emot att särskriva spelets namn i texten, men rätt ska vara rätt! 

Luffar

Luffar är ett gemytligt luffarschacksspel för den kära Amigan. Det skrevs 1994 av Magnus Enarsson.

Det har en generös featurelista:

o Demands OS 2.04+
o Very fast.
o Small. (17 k-)
o Good computerplayer.
o Several levels.
o Written with the style guide close at hand.
o Good amigaguide documentation.
o Smilie in the windowbar.
o Made in SWEDEN.

Visserligen är jag värdelös på denna typ av spel, men inte ens på svårigheten "half blind" har jag lyckats slå AI-motståndaren särskilt många gånger.

Jag fick senare tips från en läsare på hur man kan besegra datorn med lite fusk:

Det finns dock en bugg, om det inte är fixat i senare version. 6+ i rad räknas inte som vinst, och AI:n försöker inte stoppa dig om du kommer från två håll och binder ihop 6+ i rad)

Luffar finns på Aminet för den som vill prova.

Slam Tilt

När man tänker på det bästa flipperspelet så tänker nog många på Pinball Fantasies. Kanske den första stora svenska spelsuccén, skapad av Digital Illusions, vars medlemmar hade rötter i Amiganska demoscenen (The Silents).

Men för mig så är det bästa flipperspelet ett som kom några år senare. Inte från Digital Illusions, utan från Liquid Dezign:

Liquid Dezign

Enligt denna artikel var Liquid ett Norrköpingbaserat kompisgäng. Några från Liquid var sedan med och grundade UDS. År 1996 lanserade de Slam Tilt.

Slam Tilt diskett Slam Tilt Level 1

Det som var så fantastiskt med Slam Tilt var att banorna var sjukligt snyggt pixlade och pressade verkligen AGA-grafiken (256 färger) till max. Grafiken flöt på silkesmjukt på Amigans hårdvara, som verkar som gjord för att scrolla flipperbord. LED-displayen användes betydligt mer flitigt till balla animationer i små minispel. Och slutligen så var faktiskt samtliga av banorna/borden KUL!

Slam Tilt Level 2 Slam Tilt Level 3 Slam Tilt Level 4

Bilderna är lånade från Hall of Light.

Körkortsprogrammet

Detta inlägg publicerades ursprungligen 2014-10-25, men är nu uppdaterat.

Körkortsprogrammet är ett program för Amiga där man kunde lära sig körkortsteori.

Det är ursprungligen ett PC-program, och Jens Gustavsson fick i uppdrag av SPAB att porta det till Amiga. Jens såg mitt ursprungliga inlägg och kontaktade mig med lite mer information om hur programmet tog form.

Du har rätt i att det var en ren port från PC. PC-programmet skrevs av Nicklas Pernblad vars körkort även prydde omslaget. Jag fick förfrågan om att porta programmet eftersom jag skrivit några pedagogiska program åt SPAB innan.

Hur gick portningsarbetet till?

Att porta Körkortsprogrammet var ett ganska snabbt litet projekt, jag kan inte säga att jag minns så mycket. Det borde varit omkring 1993. Jag fick bilder och källkod i C++ och programmerade själv i C. Jag gissar att jag skrev om allt med mål att användargränssnittet skulle likna PC-versionen.

Med programmet fick man med en gigantisk dekal att sätta på bilen när man tagit sitt körkort:

Tack till Jens Gustavsson för återkopplingen!